tirsdag 23. oktober 2012

Jeg fant, jeg fant....

Ut på tur aldri sur sier Sinti! Verdens beste turkamerat.


Fjellrypa på steinen. God kamuflasje i vinterdrakt.
                       Jon Østeng Hov
Skal hilse fra fjellet:
Skal hilse fra fjellet
jeg kommer med bud;
det lyste så herlig der inne.
På floene vogga myrduna brud,
mens vindene lekte så linne.








Sinna som et.....
Det lét i kvar busk, det var slikt et kor,
og sang til mitt øre seg søkte.
Og rypa, min elskede,
 møtte mitt spor,
hvor sti langs med bekken seg krøkte.

Det glitret i stryket, det blinket i vak,
og gleden i brystet mitt bruste.
Over aurete botn storfisken rák,
mens fjellbrisen vasskorpa kruste.
                                                                                                  
.

Linerla dro fra reiret sitt
Værhardt sto fjellbjørka,vindvridd og låg,
men nevera trivelig smilte.
Og under dens lauvheng med glede jeg såg,
at villrenen stille seg kvilte.


Skal hilse fra fjellet - det evige land,
hvor moskus og jerven har bolig.
Min lengsel dit inn er blitt som en brann.
Kun der får jeg fred og blir rolig.


På veggen over ovnen har vi rammet inn noen av skattene man kan komme over!
Reiret til linerla, og et flott eksemplar av en flaggermus!

2 kommentarer:

  1. Så koselig bloggen deres var :-)

    Du har så mye fine bilder fra fjellheimen og nydelige tekster..
    Jeg legger meg til som følger jeg :-)

    Ha en fin dag

    SvarSlett
  2. Så fin og spennende blogg! Og så mange blinkskudd av dyr!

    Skjønner godt at dere liker fjellet, med så mange spennende turer:)

    Og så søt hunden var da!

    Ha en fin dag, nå ser det ut som solen kommer snart:)

    SvarSlett