fredag 11. oktober 2013

Høstonn

Jeg vet ikke om det kalles høstonn, men alt blir i allefall omvendt av en våronn :-) Nå er krukker og flerårige blomster klippet ned og satt i kjelleren i vent på en ny vår.
Det var faktisk ikke så lett å ta den avgjørelsen selvom vi snart er midtveis i oktober. Det var fortsatt blomster og knopp på geraniumen.
Jeg måtte ta med noen inn og putte noen i vaser.



Jeg tror at naturen har sitt deiligste liv, når den blekner. Intet dør så vakkert som blader. I de varmeste, vakreste farger jorden eier, kler de seg.
Et sitat av Sigbjørn Obstfelder.












Rosene hadde også fortsatt knopp på seg....Jeg har aldri opplevd det på disse høydemeterene :-) De måtte også bli med inn. Jeg vet ikke om de vil springe ut, men det er lov å prøve seg.

































Åtte roser av Andre Bjerke

Åtte roser vil jeg gi deg.
En fordi du er så pen.
En for alle drømmer i deg,
lar du oss få plass i en.
En fordi du er en hulder.
En fordi du er en ånd.
En for trykket av din skulder.
En for varmen av din hånd.
En for håpet.
En for slottet
vi skal bygge: det blir åtte -
åtte roser som vil tørste
efter å være nu
hos den niende og største ville rose- som er Du.



I kveld blir det høstkveld med stor H. Fyre i ovnen, tenne lys,lage god mat. Jeg skal være varm på beina :-) Mor har strikket de nydeligste ullsokker en kan tenke seg. De skal varme godt!
Torkil vet hva mor setter pris på.

En ny bok har jeg også fått, og den skal nytes. Jeg gleder meg til å starte på den.Haakon Bull Hansen arvet en skogeiendom i Lågendalen og skriver om rollene sine fra å være hytteturist, turgåer og soppsanker til å bli eiendomsbesitter, grunneier og tømmerleverandør. En morsom og god bok for alle og enhver.

"Det er ikke jeg som eier skogen, det er skogen som eier meg."












2 kommentarer:

  1. Det er trist når vi må ta høstonnen ;) Har alt gjort det jeg også, men fremdeles er det roseknopp ute, kanskje en ide og ta de inn i vase ;)

    Du får kose deg med høsten. Det er en fin tid synes jeg.

    har svart deg på komentaren din i bloggen min ;o)

    Ha en fin fin helg!

    Klem fra Janne

    SvarSlett
  2. Høsten er en vakker tid ;)

    SvarSlett