onsdag 19. desember 2012

Rydde


Det er mye og mangt en rydder til tider. Jeg startet med å gå igjennom bøker. Vi har litt her og der. Bøker er jeg veldig glad i og her er det vanskelig for meg å kaste. Det er vel også kun der du har problemer med det vil min bedre halvdel si. Sånn rydding tar tid, man må kikke igjennom, bla litt, lese litt og tenke.
 Denne lille boken lå klemt i mellom noen gamle barnebøker, og ryddingen ble avsluttet før den virkelig hadde begynt.
Jeg sitter og koser meg med gamle "rim", og er veldig fornøyd med dagens funn. 


Peter Andreas Skjeflo (født 1868 i Sparbu, død 1892 i Sparbu) var lærer og forfatter. Han skrev og diktet fra barndommen av, men ingen bøker kom ut mens han levde. Denne diktsamlingen kom ut i 1893 og her sitter jeg og leser 1.utgaven!

Utsyn
Eg stod paa den graabrune, høgste nut
med syn yver dal og fjell,
derute i vester gjekk dagen ut,
og nå var det seint på kveld.
eg hadde slik ro og sæla faatt
ved syn på mi eigi bygd. -
Gud gjeve eg der kann gjera godt,
og bruka mi vesle dygd!

Jeg kommer nok til å bruke mange av hans dikt til bilder og kommende fjellturer. Denne boken traff godt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar